Skilja på begreppen för fordonsvikter
Tjänstevikt är den vikt som tillverkaren räknar med att fordonet har när man brukar det, förare, bränsle och grundutrustning som reservhjul räknas oftast in. Men det är inte lagstadgat vad som ska räknas med. Dessutom ingår inte alltid extrautrustning som markis eller solceller in.
Som lastvikt räknas allt det som ägaren lastar in, sängkläder, grill, passagerare och mat. Ofta är denna lågt satt och det har innan lagändringen varit svårt att få med sig det mest nödvändiga på ett lagligt sätt om man innehar ett vanligt B-körkort.
Totalvikten är tjänstevikt plus beräknad maxlast. Det är denna vikt som är intressant, då det faktiskt är den som till exempel chassit och bromsar är anpassade för så att fordonet ska kunna framföras säkert.
Den vikt ditt fordon väger för stunden. Det är den som spelar roll gentemot totaltvikten om du blir stoppad av polisen.
Ställ dig på vågen i vår
Eftersom tjänstevikten inte alltid stämmer överens med verkligheten är det viktigt att väga sitt fordon för att veta att man håller sig på rätt sida om reglerna. På en del av våra stora återvinningscentraler kan man få väga sitt fordon gratis om man ringer och kollar först. Annars är polisens vågstationer utmed vägarna ofta öppna för allmänheten.
De bilprovningar som tar emot större fordon har vågar som man kan köra upp på och för att få koll på att man framför sitt fordon säkert när hela semesterpackningen är inlastad.
Det är också viktigt att hålla koll på att du får framföra ditt fordon, eller bil plus husvagn, med den körkortsbehörighet du har. Ibland har din husvagn en högre totalvikt än vad du faktiskt får dra med ditt fordon och din behörighet. För att hålla koll på det finns det till exempel trafikverkets släpvagnskalkylator.